Caccini Revisited

I Italien, runt år 1600, ägde ett antal musikdramatiska evenemang rum som alla sägs vara DEN FÖRSTA OPERAN. Vid ett av dessa evenemang sjöng det unga stjärnskottet Francesca Caccini en av rollerna, och redan 1607 skrev hon sin första egna opera La Stiava, som dock ännu inte återfunnits. Men hennes opera La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina från 1625 räknas idag som världens äldsta bevarade opera av en kvinna. 2022-23 djupdök vi i operans födelse ur ett kvinnligt perspektiv med avstamp i La Liberazione. Vi bjöd in publiken att ta del av den konstnärliga processen under samlingsnamnet CACCINI REVISITED och det blev tre nedslag i operans tematik, musik respektive gestaltning.

DEL 1 – TEMATIK

10 april 2022
Musikaliska kvarteret, Stockholm

Samarbetspart: Göteborg Baroque

Vi vrider och vänder på Alcinamyten i ett flödande samtal om barockoperans möjligheter med regissör Clara Svärd, musiker Magnus Kjellson och scenograf/kostymdesigner Bente Rolandsdotter. På plats finns även dramaturg Sophie Helsing och musikforskare Holger Schmitt-Hallenberg för att ge oss kontexten kring tonsättaren Francesca Caccini och librettisten Ferdinand Saracinelli och deras relevans idag.

Ur våra experters perspektiv undersöks den traditionella tolkningen av Alcina som en häxa Ruggerio ska räddas från, kanske är hennes magiska rike i själva verket närmast tillvarons sanning. Vi räknar även publiken som experter och välkomnar allas inspel i samtalet.

DEL 2 – MUSIK

20 november 2022
Clara Schumann-salen, Musikaliska kvarteret, Stockholm

Samarbetspart: Early Music Sweden

Foto fr v: Emelie Kroon, Illustration Elin Eplet Sandström, Örjan Jakobsson

DEN HÖJDA RÖSTEN: Sveriges barockmusikelit presenterar ett urval ur Francesca Caccinis opera La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina från 1625. En kunskapskonsert med mezzosopranerna Ann Hallenberg och Kristina Hammarström samt en barockensemble ledd av Mariangiola Martello. Konserten guidas av musikforskaren Holger Schmitt-Hallenberg och efterföljs av ett samtal.

Solister: Ann Hallenberg och Kristina Hammarström, mezzosopraner
Ensemble: Fredrik From, barockviolin, Kristine West, blockflöjt, Karl Nyhlin, teorb och Mime Brinkmann, barockcello, Mariangiola Martello, musikalisk ledning.

DEL 3 – GESTALTNING

Havsmonster och hästbaletter
7 maj 2023, Confidencen

HAVSMONSTER OCH HÄSTBALETTER. Den Andra Operan öppnade dörrarna till Confidencen och till en koreografisk têtê-a-têtê som bröt gränserna mellan scen och salong. Publiken och ensemblen möttes i en rumslig djupdykning i Francesca Caccinis barockopera La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina (1625) – historiens äldsta bevarade opera komponerad av en kvinna.

Vilka tankar och idéer låg bakom denna spektakulära historia som innehåller allt ifrån rasande havsmonster till sjungande blommor och en hästbalett? Hur gjordes den när den uruppfördes och hur vill vi göra den i dag? På programmet stod också ett publiksamtal om kroppsliga och rumsliga förvandlingar och användandet av scenrummet under barocken kontra i dag. Ledare var regissören och koreografen Clara Svärd tillsammans med Bente Rolandsdotter, som svarade för den rumsliga gestaltningen.

Havsmonster och hästbaletter – Caccini revisited
Utdrag ur verket i workshopformat samt publiksamtal
Ensemble: Elisabeth Jansson, Maria Sanner, Thomas Volle, Ingrid Berg, Lovisa Huledal, Richard Sandblom. Musikalisk ledare: Mariangiola Martello. Musiker: Mime Brinkmann, barockcello, Adam Dennis, slagverk, Fredrik From, barockviolin, Kristine West, flöjter.
Regi/koreografi: Clara Svärd
Rumslig gestaltning: Bente Rolandsdotter
Publikciceron: Sophie Helsing

Francesca Caccini, illustration: Eplet

KONSTNÄRLIGT TEAM

Clara Svärd

Clara Svärd är koreograf och regissör inom opera och har varit verksam vid bl.a. Vadstena-Akademien, GöteborgsOperan, Det Kongelige Teater och Den Jyske Opera. Nuvarande spelår regisserar hon produktioner för Malmö Opera, Vadstena-Akademien, Confidencen Opera & Music Festival samt Operahögskolan i Stockholm. Hon undervisar även i rörelseträning för operasångare bl.a. på Stockholm Operastudio (Operastudio 67), Operahögskolan i Stockholm och Musik-och Operahögskolan vid Mälardalens Högskola.

Bente Rolandsdotter

Scenograf och kostymdesigner internationellt verksam inom opera, dans och teater. Har en kandidatexamen från Dramatiska institutet samt utbildning inom Arkeologi och Tillskärning. Tidigare produktioner omfattar bl.a Florencia En El Amazonas för Konzerttheater St Gallen, Min bror är Don Juan och Klaus Nomi på Kungliga Operan, Snödrottningen och Orfeus & Euridice på Norrlandsoperan samt Jeanne d’Arc på Backa teater. Hennes arbete dansproduktionerna Goldberg variations och Prelude har visats på bl.a. Barbican i London, Kennedy Center Washington, Shanghai Concert Hall, Armel Opera Festival och Schleswig-Holstein Musik Festival.

 

Mariangiola Martello

Musikalisk ledare. Cembalisten Mariangiola Martello är utbildad i Turin. Martello är specialiserad på barockmusik och verkar vid en rad europeiska operahus som Staatsoper Hamburg, Köln Staatsoper, Drottningholmsteatern och Teatro Regio i Turin. Med Den Andra Operan har hon tidigare medverkat som en av två musikaliska ledare för konserten Hela historien 2021.

 

Sophie Helsing

Dramatiker och dramaturg verksam inom opera, teater och film med uppdrag från bland andra Kungliga Operan, Riksteatern, Västmanlands teater, Vadstenaakademien, Story Film, French Quarter film. Utbildning i fysisk teater på den internationella teaterskolan École Lecoq i Paris och Teaterstudion i Stockholm. Studier i litteraturvetenskap, Södertörns högskola och musikvetenskap, Uppsala universitet.

Holger Schmitt-Hallenberg

Holger Schmitt-Hallenberg är musik- och litteraturvetare och en mycket uppskattad föreläsare hos bl.a. Drottningholms slottsteater och Den Andra Operan. Efter studier vid Universitetet i Karlsruhe i Tyskland har han även arbetat som musikdramaturg på flera tyska operahus, och är flitigt anlitad skribent för t.ex. konsertprogram och skivkonvolut. Holger driver även notförlaget Gran Tonante där han editerar och ger ut okänd vokalmusik från barocken.

 

Möjliggörare

Projektet har möjliggjorts med stöd av Musikverket, Region Stockholm, Nils-Göran Olves stiftelse, Helge Ax:son Johnsons stiftelse, Kulturrådet och Konstnärsnämnden.