Caccini Revisited

FÖLJ MED PÅ EN RESA TILL OPERANS FÖDELSE…

I Italien, runt år 1600, hände ett antal musikdramatiska evenemang som alla hävdas vara DEN FÖRSTA OPERAN. Vid en av kandidaternas premiärer sjöng det tretton år gamla stjärnskottet Francesca Caccini en av rollerna, och redan 1607 skrev hon sin första egna opera La Stiava. Materialet till denna opera har ännu inte återfunnits, men hennes opera La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina från 1625 räknas idag som världens äldsta bevarade opera av en kvinna.

…OCH VAR MED PÅ RESAN AV EN NY OPERAS TILLBLIVELSE
2022-23 gör Den Andra Operan en djupdykning i operans födelse ur ett kvinnligt perspektiv med avstamp i operan Ruggieros befrielse från Alcinas ö av Francesca Caccini. Vi bjuder in DIG att ta del av den öppna kreativa processen som pågår hela året under samlingsnamnet CACCINI REVISITED.

I tre nedslag möter vi operans alla delar; tematik, musik och gestaltning.

AKTUELLT

  • Caccinipodden avsnitt 1 ute nu!
  • Håll utkik efter nästa tillfälle att träffas kring Caccini, presenteras här och i DAOs sociala kanaler.
  • Lyckades du inte få en av de åtråvärda biljetterna till del 2? Du kommer inom kort kunna ta del av valda bitar i Caccinipodden avsnitt 2.

TIDIGARE & KOMMANDE

DEL 1 TEMATIK

10 april 2022
Clara Schumann-salen, Musikaliska kvarteret, Nybrokajen 11, Stockholm

Samarbetspart: Göteborg Baroque

Vi vrider och vänder på Alcinamyten i ett flödande samtal om barockoperans möjligheter med regissör Clara Svärd, musiker Magnus Kjellson och scenograf/kostymdesigner Bente Rolandsdotter. På plats finns även dramaturg Sophie Helsing och musikforskare Holger Schmitt-Hallenberg för att ge oss kontexten kring tonsättaren Francesca Caccini och librettisten Ferdinand Saracinelli och deras relevans idag.

Ur våra experters perspektiv undersöks den traditionella tolkningen av Alcina som en häxa Ruggerio ska räddas från, kanske är hennes magiska rike i själva verket närmast tillvarons sanning. Vi räknar även publiken som experter och välkomnar allas inspel i samtalet.

DEL 2 MUSIK

20 november 2022
Clara Schumann-salen, Musikaliska kvarteret, Nybrokajen 11, Stockholm

Samarbetspart: Early Music Sweden

Andra avsnittet av Caccinipodden, inspelad under detta tillfälle, kommer släppas snart. Håll utkik i Den Andra Operans kanaler!

Foto fr v: Emelie Kroon, Illustration Elin Eplet Sandström, Örjan Jakobsson

DEN HÖJDA RÖSTEN: Sveriges barockmusikelit presenterar ett urval ur Francesca Caccinis opera La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina från 1625. En kunskapskonsert med mezzosopranerna Ann Hallenberg och Kristina Hammarström samt en barockensemble ledd av Mariangiola Martello. Konserten guidas av musikforskaren Holger Schmitt-Hallenberg och efterföljs av ett samtal.

Solister: Ann Hallenberg och Kristina Hammarström, mezzosopraner
Ensemble: Fredrik From, barockviolin, Kristine West, blockflöjt, Karl Nyhlin, teorb och Mime Brinkmann, barockcello, Mariangiola Martello, musikalisk ledning.

DEL 3 GESTALTNING

Våren 2023

En koreografisk têtê-a-têtê som bryter gränserna mellan scen och salong.  Publik och utövare möts i ett gemensamt utforskande av barockoperans rum.

I en spektakulär historia med rasande havsmonster, sjungande blommor och en hästbalett låter vi det scenografiska konceptet bli ett möte mellan svulstig barock estetik och rumsliga installationer. Musiker, dansare och sångare bjuder in dig till ett koreografiskt och musikaliskt gestaltande i ett öppet rum.

Vi ger även ett publikt samtal med fokus på dans / rörelse och användandet av scenrummet under barocken kontra idag.

Francesca Caccini, illustration: Eplet

KONSTNÄRLIGT TEAM

Clara Svärd

Clara Svärd är koreograf och regissör inom opera och har varit verksam vid bl.a. Vadstena-Akademien, GöteborgsOperan, Det Kongelige Teater och Den Jyske Opera. Nuvarande spelår regisserar hon produktioner för Malmö Opera, Vadstena-Akademien, Confidencen Opera & Music Festival samt Operahögskolan i Stockholm. Hon undervisar även i rörelseträning för operasångare bl.a. på Stockholm Operastudio (Operastudio 67), Operahögskolan i Stockholm och Musik-och Operahögskolan vid Mälardalens Högskola.

Bente Rolandsdotter

Scenograf och kostymdesigner internationellt verksam inom opera, dans och teater. Har en kandidatexamen från Dramatiska institutet samt utbildning inom Arkeologi och Tillskärning. Tidigare produktioner omfattar bl.a Florencia En El Amazonas för Konzerttheater St Gallen, Min bror är Don Juan och Klaus Nomi på Kungliga Operan, Snödrottningen och Orfeus & Euridice på Norrlandsoperan samt Jeanne d’Arc på Backa teater. Hennes arbete dansproduktionerna Goldberg variations och Prelude har visats på bl.a. Barbican i London, Kennedy Center Washington, Shanghai Concert Hall, Armel Opera Festival och Schleswig-Holstein Musik Festival.

 

Mariangiola Martello

Musikalisk ledare. Cembalisten Mariangiola Martello är utbildad i Turin. Martello är specialiserad på barockmusik och verkar vid en rad europeiska operahus som Staatsoper Hamburg, Köln Staatsoper, Drottningholmsteatern och Teatro Regio i Turin. Med Den Andra Operan har hon tidigare medverkat som en av två musikaliska ledare för konserten Hela historien 2021.

 

Sophie Helsing

Dramatiker och dramaturg verksam inom opera, teater och film med uppdrag från bland andra Kungliga Operan, Riksteatern, Västmanlands teater, Vadstenaakademien, Story Film, French Quarter film. Utbildning i fysisk teater på den internationella teaterskolan École Lecoq i Paris och Teaterstudion i Stockholm. Studier i litteraturvetenskap, Södertörns högskola och musikvetenskap, Uppsala universitet.

Holger Schmitt-Hallenberg

Holger Schmitt-Hallenberg är musik- och litteraturvetare och en mycket uppskattad föreläsare hos bl.a. Drottningholms slottsteater och Den Andra Operan. Efter studier vid Universitetet i Karlsruhe i Tyskland har han även arbetat som musikdramaturg på flera tyska operahus, och är flitigt anlitad skribent för t.ex. konsertprogram och skivkonvolut. Holger driver även notförlaget Gran Tonante där han editerar och ger ut okänd vokalmusik från barocken.

 

Möjliggörare

Projektet möjliggörs med stöd av Musikverket, Region Stockholm, Nils-Göran Olves stiftelse, Helge Ax:son Johnsons stiftelse, Kulturrådet och Konstnärsnämnden.