Om oss / Kontakt

Konstnärlig ledare
Bente Rolandsdotter
denandraoperan@gmail.com

Musikalisk ledare & Producent Klingande föreläsningar & Workshops
Hanna Fritzson
hanna@denandraoperan.se

Verksamhetsutvecklare 
Annica Sand
annica.sand@houseofnewideas.com


DEN ANDRA OPERAN (DAO) grundades 2016 av Hanna Fritzson, Bente Rolandsdotter och Ditte Hammar. Efter år av arbete med opera förenades vi i vår upplevelse av att branschen behöver förändring.

DAO arbetar för att lyfta upp kvinnliga upphovspersoner ur historien. Vårt huvudsakliga fokus är kvinnliga operatonsättare mellan åren 1600 och 1900.

DAO drivs ideellt. Hör gärna av dig om du är intresserad av att hjälpa oss med vårt viktiga arbete! Vi är alltid glada för flera frivilliga krafter. Eftersom vi inte har någon lokal så är vi också glada för alla kontakter med institutioner som kan vara intresserade av att samarbeta om en föreställning eller konsert!

DAO går mot strömmen och spelar enbart operaverk tonsatta av  kvinnor och med tyngdpunkten på kvinnliga konstnärliga team. Förutom att förbättra representationen av skapande kvinnor gör denna inriktning även att våra produktioner ger plats åt  berättelser och uttryck som vanligtvis inte framförs på dagens operascener.

Eftersom kunskapen om kvinnliga operatonsättare och librettister idag är liten forskar DAO genom ideellt arbete och akademiskt samarbete fram mer kunskap, noter och material. Vi har funnit många skatter som väntar på att bli framförda. En stor del av vårt arbete är att sprida denna kunskap i form av våra uppskattade klingande föreläsningar, workshops och inte minst 2021 års stora nordiska operaseminarium ”Hela Historien”.

Under 2021 utsågs DAO som första mottagare av Stefan Johanssons nyinstiftade stipendium med motiveringen att DAO ”oförtrutet fortsätter utforskandet av orättvist okända traditioner av operaskapande”, samt förärades en plats på tidningen Opus lista över aktörer ”som gjort skillnad, förbättrat och utvecklat det svenska musiklivet”. Våren 2019 blev Den Andra Operan mottagare av KVAST:s hedersomnämnande.

HANNA FRITZSON, sopran
Hanna tog sin masterexamen från Operahögskolan i Stockholm 2014. I samband med det framförde hon Schönbergs Erwartung på Folkoperan. 2016-2018 har Hanna medverkat och turnérat med den hyllade föreställningen Satyagraha av Philip Glass, ett samarbete mellan Folkoperan och Circus Cirkör. Hanna har medverkat i Den Andra Operans två produktioner – 2018 som Den Fördömda i Förvandlingar i helvetet och 2019 som Talestris i Amasonernas drottning.
LÄS MER OM HANNA

BENTE ROLANDSDOTTER, kostymdesigner och scenograf
Bente är verksam inom opera, teater och modern dans med spridning nationellt och internationellt. Med fokus på kvinnligt konstnärskap och normkritisk gestaltning arbetar hon med musiken som inspirationskälla och resonansrum för det sceniska konceptet. De senaste åren omfattar detta produktioner för bl a Kungliga Operan, Dramaten, Dansens Hus, Dalhalla, Backa teater och Norrlandsoperan och samarbeten med med regissörer och koreografer som Jenny Andreasson, Malin Stenberg, Kenneth Kvarnström och Örjan Andersson. Avantgarde och ett stort historiskt intresse är kännetecknande för hennes stil, som bär tydliga drag av aktuellt mode och en lekfullhet med genrer och proportioner.
LÄS MER OM BENTE

DITTE HAMMAR, regissör och översättare
Ditte är senast aktuell med den hyllade operaföreställningen Argenore på Confidencen 2021. Hon har också nyligen gjort dokumentärfilmen Tonernas Riddare om Kgl Musikaliska Akademien samt Stämband av stål om Birgit Nilsson för SVT. Hon har en lång erfarenhet från olika roller inom opera: regissör, sångerska, konstnärlig ledare och översättare. Hon har bl a regisserat Johannespassionen av Bach med Drottningholms Barockensemble samt barnföreställningen Hoffman bakom ridån på Folkoperan. Hon har gjort flera musikdokumentärer för SVT och medverkar regelbundet som skribent och expert i musiktidskrifter och radio.

MAGDALENA FRONCZAK
Magdalena är en av pionjärerna bakom jämställd programläggning. Hon arbetar för att de historiska komponerande kvinnornas musik hörs på våra scener genom bl.a. hennes kolumn i Hufvudstadsbladet, bidrag till SKBL,  produktioner hos Musik i Syd och Göteborgs Symfoniker, genom regelbundna repertoartips på Instagram, blogg och nyhetsbrev, samt som repertoarkonsult där hon bl.a. samarbetat med Östgöta Blåsarsymfoniker, Norrlandsoperans Symfoniorkester och GöteborgsOperan. Magdalena är även frilansande oboist utbildad vid Högskolan för scen och musik i Göteborg samt Chopinakademin i Warszawa.