Föreläsningar & Workshops

Varmt välkommen att ta del av våra föreläsningar och workshops!

Kvinnor har varit en del av operahistorien sedan operan som konstform uppfanns runt år 1600. Som sångerskor förstås, men i allra högsta grad som kompositörer och librettister. Den första operan som man har belägg för att en kvinna komponerat skrevs redan 1607, Francesca Caccinis ”La Stiava”.

Den Andra Operan har sedan 2016 forskat i operans kvinnohistoria, satt upp operor av kvinnliga tonsättare och tagit en ledande plats i skandinaviskt musikliv i fråga om jämställd repertoar. Den enorma musikskatt och kunskapsbank som kommit till ytan vill vi dela med oss av och gör det bland annat genom våra föreläsningar och workshops.

FÖRELÄSNINGAR

Lär känna hela musikhistorien med oss! Tillsammans med musikforskare från hela världen jobbar Den Andra Operan hårt bakom kulisserna för att hitta guldkornen ur musikhistorien och visa att kvinnor varit medskapare av den från begynnelsen. Genom våra uppskattade föreläsningar presenterar vi det senaste som hittats ur gömmorna.

Tidigare samarbetsparter har varit GöteborgsOperan, Kungliga Musikaliska Akademien, Scenkonstbiennalen m.fl.

Lyssna till när DAO gästade Sveriges Radios program Operahuset och pratade om historiens operakomponerande kvinnor med programledare Rickard Söderberg:

WORKSHOPS

Konsert- och operahusen efterfrågar idag nästan alltid jämställda program från gästande artister. Därför är det av yttersta vikt att studenter får med sig repertoar skriven av både kvinnor och män från utbildningarna för att lyckas i karriären. Vi erbjuder denna workshop i syfte att dela med oss av den rika musikskatt som redan börjar bli del av operakanon, och på det vis rusta framtidens operasångare i det arbetsliv de snart ska inträda.

Workshopen ger studenterna en inspirerande överblick över musikhistorien ur ett kvinnligt perspektiv och konkreta fantastiska musikstycken att inkludera i sin repertoar. Vi går också in på hur de historier som berättas av kvinnor i opera skiljer sig från männens, och hur det möjliggör för sångarna att gestalta helt andra karaktärer än de som vanligtvis förknippas med ens röstfack.

I vår workshop utgår vi med nyfikenhet och lust från Maria Antonia Walpurgis opera Talestri – Amasonernas drottning från 1760. Denna opera har ett stort urval av arior som kan anpassas till studenternas sångtekniska behov, vilket gör att man snabbt kan gå på djupet i gestaltning. Operan erbjuder otrolig musik med hit-potential för alla röstfack, arior som varje sångare bör ha på repertoaren. Talestri är även ett skolexempel i omvända könsgestaltningar, där de kvinnliga karaktärerna driver handlingen och männen är fast i ett öde som bestäms av någon annan. Den Andra Operan har även låtit göra en svensk sångbar översättning av operan, vilket möjliggör ytterligare djupförståelse.

KONTAKT

Hanna Fritzson, musikalisk ledare DAO
070 427 07 19 hanna@denandraoperan.se