Caccini Revisited


FÖLJ MED PÅ EN RESA TILL OPERANS FÖDELSE…

I Italien, runt år 1600, hände ett antal musikdramatiska evenemang som alla hävdas vara DEN FÖRSTA OPERAN. Vid en av kandidaternas premiärer sjöng det tretton år gamla stjärnskottet Francesca Caccini en av rollerna, och redan 1607 skrev hon sin första egna opera La Stiava. Materialet till denna opera har ännu inte återfunnits, men hennes opera La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina från 1625 räknas idag som världens äldsta bevarade opera av en kvinna.

…OCH VAR MED PÅ RESAN AV EN NY OPERAS TILLBLIVELSE

2022 gör Den Andra Operan och Göteborg Baroque en djupdykning i operans födelse ur ett kvinnligt perspektiv med avstamp i operan Ruggieros befrielse från Alcinas ö av Francesca Caccini.

Vi bjuder in DIG att ta del av den öppna kreativa processen som pågår hela året under samlingsnamnet CACCINI REVISITED.

I tre nedslag möter vi operans alla delar; tematik, musik och gestaltning.

DEL 1 TEXT & KONTEXT

10 april 2022 kl. 13.00 och kl. 15.30
Clara Schumann-salen, Musikaliska kvarteret, Nybrokajen 11, Stockholm

Vi vrider och vänder på Alcinamyten i ett flödande samtal om barockoperans möjligheter med regissör Clara Svärd, musikalisk ledare Magnus Kjellson och scenograf/kostymdesigner Bente Rolandsdotter. På plats finns även dramaturg Sophie Helsing och musikforskare Holger Schmitt-Hallenberg för att ge oss kontexten kring tonsättaren Francesca Caccini och librettisten Ferdinand Saracinelli och deras relevans idag.

Ur våra experters perspektiv undersöks den traditionella tolkningen av Alcina som en häxa Ruggerio ska räddas från, kanske är hennes magiska rike i själva verket närmast tillvarons sanning. Vi räknar även publiken som experter och välkomnar alla inspel från dig i samtalet.

DEL 2 MUSIK

Augusti 2022

Under festivalen Valle Baroque bjuder vi på musik ur Ruggieros befrielse från Alcinas ö när Göteborg Baroque under ledning av Magnus Kjellson presenterar en modern tolkning sprungen ur barock framförandepraxis.

Vi får en försmak av verket under festivalens invigningskonsert i Varnhems klosterkyrka och i en föreläsning samt en masterclass med musiker och sångare fördjupar vi oss ytterligare i musiken. Magnus Kjellson presenterar den florentiska musikreformen, dess virtuositet och recitativens utveckling samt den höjda rösten som med Caccinis verk kom att ge kvinnorna ökad plats på scen med mer framträdande roller.

DEL 3 RUMSLIGHET & RÖRELSE

Oktober 2022

En koreografisk têtê-a-têtê som bryter gränserna mellan scen och salong.  Publik och utövare möts i ett gemensamt utforskande av barockoperans rum.

I en spektakulär historia med rasande havsmonster, sjungande blommor och en hästbalett låter vi det scenografiska konceptet bli ett möte mellan svulstig barock estetik och rumsliga installationer. Musiker, dansare och sångare bjuder in dig till ett koreografiskt och musikaliskt gestaltande i ett öppet rum.

Vi ger även ett publikt samtal med fokus på dans / rörelse och användandet av scenrummet under barocken kontra idag.

Francesca Caccini, illustration: Eplet

KONSTNÄRLIGT TEAM

Clara Svärd

Clara Svärd är koreograf och regissör inom opera och har varit verksam vid bl.a. Vadstena-Akademien, GöteborgsOperan, Det Kongelige Teater och Den Jyske Opera. Nuvarande spelår regisserar hon produktioner för Malmö Opera, Vadstena-Akademien, Confidencen Opera & Music Festival samt Operahögskolan i Stockholm. Hon undervisar även i rörelseträning för operasångare bl.a. på Stockholm Operastudio (Operastudio 67), Operahögskolan i Stockholm och Musik-och Operahögskolan vid Mälardalens Högskola.

Bente Rolandsdotter

Scenograf och kostymdesigner internationellt verksam inom opera, dans och teater. Har en kandidatexamen från Dramatiska institutet samt utbildning inom Arkeologi och Tillskärning. Tidigare produktioner omfattar bl.a Florencia En El Amazonas för Konzerttheater St Gallen, Min bror är Don Juan och Klaus Nomi på Kungliga Operan, Snödrottningen och Orfeus & Euridice på Norrlandsoperan samt Jeanne d’Arc på Backa teater. Hennes arbete dansproduktionerna Goldberg variations och Prelude har visats på bl.a. Barbican i London, Kennedy Center Washington, Shanghai Concert Hall, Armel Opera Festival och Schleswig-Holstein Musik Festival.

Sophie Helsing

Dramatiker och dramaturg verksam inom opera, teater och film med uppdrag från bland andra Kungliga Operan, Riksteatern, Västmanlands teater, Vadstenaakademien, Story Film, French Quarter film. Utbildning i fysisk teater på den internationella teaterskolan École Lecoq i Paris och Teaterstudion i Stockholm. Studier i litteraturvetenskap, Södertörns högskola och musikvetenskap, Uppsala universitet.

Holger Schmitt-Hallenberg

Holger Schmitt-Hallenberg är musik- och litteraturvetare och en mycket uppskattad föreläsare hos bl.a. Drottningholms slottsteater och Den Andra Operan. Efter studier vid Universitetet i Karlsruhe i Tyskland har han även arbetat som musikdramaturg på flera tyska operahus, och är flitigt anlitad skribent för t.ex. konsertprogram och skivkonvolut. Holger driver även notförlaget Gran Tonante där han editerar och ger ut okänd vokalmusik från barocken.

Göteborg Baroque

Prisbelönta – och just nu grammisnominerade! – ensemblen Göteborg Baroque har sedan 2003 presenterat såväl barockens mästerverk som verk som oförtjänt hamnat i historieskrivningens skugga. Deras unika sound kommer ur deras icke-hierarkiska musikaliska arbete, där sångare och instrumentalister i alla funktioner verkar jämlikt tillsammans. Förutom den egna konsertserien i Tyska kyrkan i Göteborg, sitt frekventa turnerande i såväl Sverige som på kontinenten, har även Göteborg Baroque producerat flera operauppsättningar. Operarepertoaren har flera gånger hämtats från den mycket tidiga barocken, en period som blivit lite av ensemblens specialitet, och är den period inom vilken Francesca Caccini verkade.

Musikalisk ledare är Magnus Kjellson. Magnus Kjellson har belönats med flera utmärkelser, bland annat Bo Bringborns minnespris för individuell skaparkraft 2020 med motiveringen “för hans outtröttliga arbete med att skapa en livaktig scen för barockmusiken i Göteborg med omnejd.” Vid sidan om Göteborg Baroque har Kjellson en rik konsertverksamhet som solist och ensembleledare. Han har också en position som organist i Tyska Christinae kyrka.

Möjliggörare

Projektet möjliggörs med stöd av Musikverket, Region Stockholm, Nils-Göran Olves stiftelse, Kulturrådet och Konstnärsnämnden.