Om oss / Kontakt

Konstnärlig ledare
Bente Rolandsdotter
denandraoperan@gmail.com

Musikalisk ledare
samt Projektledare Unboxing Female Opera

Hanna Fritzson
hanna@denandraoperan.se

Verksamhetsledare 
Annica Sand
annica.sand@houseofnewideas.com


DEN ANDRA OPERAN arbetar för att lyfta upp verk av kvinnliga operatonsättare mellan åren 1600 och 1900 i syfte att åstadkomma en mer jämställd operarepertoar.

Med en jämställd repertoar kommer nya perspektiv, nya berättelser och ny publik. Den Andra Operan har sedan starten 2016 brutit mot normen och enbart arbetat med operor av kvinnliga tonsättare. I sökandet efter ny repertoar har vi upptäckt den enorma operaskatt som ligger ospelad i arkiven. Verk som i sin tid varit nyskapande succéer, musik som skälver av intensitet, libretton med nya perspektiv och oväntade berättelser.

Den Andra Operans uppdrag är att påvisa att det inte finns en s.k. naturlig utveckling av operans rådande kanon, bara mänskliga beslut och handlingar. Genom att åter lyfta fram verk av de hundratals kvinnliga operatonsättare som komponerat genom historien korrigerar vi en felaktig historieskrivning, berikar operarepertoaren samt ger utövarna och publiken chansen att ta del av musik, berättelser och uttryck som alltför länge legat undangömda. Vi ger också nutidens kvinnliga operakompositörer deras historia tillbaka genom att visa att de inte verkar i ett historiskt vakuum.

Eftersom kunskapen om kvinnliga operatonsättares verk är begränsad är forskning en grundläggande del av verksamheten. Denna bedrivs i nära samarbete med musikvetare, forskare, utövare och experter nationellt och internationellt med syftet att bearbeta och testa den tidigare ohörda repertoaren. Som ett resultat producerar vi varje år flertalet sceniska och konsertanta produktioner. DAO ger regelbundet operauppsättningar och spelar då enbart operaverk tonsatta av kvinnor ur historien och med tyngdpunkten på kvinnliga konstnärliga team. Förutom att förbättra representationen av skapande kvinnor gör denna inriktning även att DAOs produktioner ger plats åt berättelser och uttryck som vanligtvis inte framförs på dagens operascener.

DAO forskar ständigt fram mer kunskap, noter och material. Vi har funnit många skatter som väntar på att bli framförda. En stor del av vårt arbete är att sprida denna kunskap i form av repertoarkonsultationer, samarbeten, våra uppskattade UNBOXING-konserter, föreläsningar och workshops och inte minst 2021 års stora nordiska operaseminarium ”Hela Historien”.

Den Andra Operan verkar nationellt och internationellt och är efterfrågade föreläsare och inspiratörer i press, på skolor, institutioner, festivaler och seminarier. DAO anser det vara av yttersta vikt att visa att det finns dubbelt så mycket operarepertoar, operahistoria och att det går att förändra den rådande könsobalansen till det bättre.

HANNA FRITZSON, Musikalisk ledare (sopran)
Hanna tog sin masterexamen från Operahögskolan i Stockholm 2014. I samband med det framförde hon Schönbergs Erwartung på Folkoperan. 2016-2018 har Hanna medverkat och turnérat med den hyllade föreställningen Satyagraha av Philip Glass, ett samarbete mellan Folkoperan och Circus Cirkör. Hanna har medverkat i Den Andra Operans två produktioner – 2018 som Den Fördömda i Förvandlingar i helvetet och 2019 som Talestris i Amasonernas drottning.
LÄS MER OM HANNA

BENTE ROLANDSDOTTER,
konstnärlig ledare (kostymdesigner och scenograf)
Bente är verksam inom opera, teater och modern dans med spridning nationellt och internationellt. Med fokus på kvinnligt konstnärskap och normkritisk gestaltning arbetar hon med musiken som inspirationskälla och resonansrum för det sceniska konceptet. De senaste åren omfattar detta produktioner för bl a Kungliga Operan, Dramaten, Dansens Hus, Dalhalla, Backa teater och Norrlandsoperan och samarbeten med med regissörer och koreografer som Jenny Andreasson, Malin Stenberg, Kenneth Kvarnström och Örjan Andersson. Avantgarde och ett stort historiskt intresse är kännetecknande för hennes stil, som bär tydliga drag av aktuellt mode och en lekfullhet med genrer och proportioner.
LÄS MER OM BENTE

ANNICA SAND är verksamhetsledare för Den Andra Operan sedan 2023. Hon har tidigare arbetat med Den Andra Operan som projektledare för Hela Historien-seminariet 2021 samt som producent för Caccini Revisited. Utöver sitt engagemang för Den Andra Operan driver hon företaget House of New Ideas AB där hon är verksam som senior projektledare och kommunikationskonsult. Hon har mer än 20 års erfarenhet av ledarskap och kommunikations- och varumärkesarbete inom främst opera-, teater- och orkesterområdet. Sedan 2011 har hon haft uppdrag för kunder så som Kungliga Operan, Östersjöfestivalen, Berwaldhallen, Folkoperan, Föreningen Svenska Tonsättare, Norrbottensteatern med flera. Annicas har arbetat som marknadschef, operaproducent och scenograf. Annica är utbildad kulturvetare med dramatik och filmvetenskap som huvudämnen och har senare vidareutbildat sig i strategisk kommunikation på Berghs School of Communication.

HOLGER SCHMITT–HALLENBERG är musik- och litteraturvetare och en mycket uppskattad föreläsare hos bl.a. Drottningholms slottsteater och Den Andra Operan. Efter studier vid Universitetet i Karlsruhe i Tyskland har han även arbetat som musikdramaturg på flera tyska operahus, och är flitigt anlitad skribent för t.ex. konsertprogram och skivkonvolut. Holger driver även notförlaget Gran Tonante där han editerar och ger ut okänd vokalmusik från barocken. Holger är sedan 2022 medlem i Den Andra Operans konstnärliga råd. Fokuserad på tidiga, ofta bortglömda verk. t.ex. den hyllade ’Collection of International Belcanto Rarities’, bestående av tidigare opublicerade vokala verk komponerade under 1700-talet. Holger har tidigare bl.a. lyft fram och tillgängliggjort flera tidigare okända barockoperor tillsammans med Vadstena-Akademien. Holger är musikforskare och rådgivare i Den Andra Operans löpande repertoararbete.

MAGDALENA FRONCZAK
Magdalena är en av pionjärerna bakom jämställd programläggning. Hon arbetar för att de historiska komponerande kvinnornas musik hörs på våra scener genom bl.a. hennes kolumn i Hufvudstadsbladet, bidrag till SKBL,  produktioner hos Musik i Syd och Göteborgs Symfoniker, genom regelbundna repertoartips på Instagram, blogg och nyhetsbrev, samt som repertoarkonsult där hon bl.a. samarbetat med Östgöta Blåsarsymfoniker, Norrlandsoperans Symfoniorkester och GöteborgsOperan. Magdalena är även frilansande oboist utbildad vid Högskolan för scen och musik i Göteborg samt Chopinakademin i Warszawa.

Under 2021 utsågs DAO som första mottagare av Stefan Johanssons nyinstiftade stipendium med motiveringen att DAO ”oförtrutet fortsätter utforskandet av orättvist okända traditioner av operaskapande”, samt förärades en plats på tidningen Opus lista över aktörer ”som gjort skillnad, förbättrat och utvecklat det svenska musiklivet”. Våren 2019 blev Den Andra Operan mottagare av KVAST:s hedersomnämnande. DAO grundades 2016 av Hanna Fritzson, Bente Rolandsdotter och Ditte Hammar.