FÖRVANDLINGAR I HELVETET

FÖRVANDLINGAR I HELVETET (2018)

Spelades i Malmö och Stockholm 2018 samt på turné i Skåne 2020.

Tonsättaren Isabelle Aboulker är känd i sitt hemland Frankrike för sina operor för både vuxna och barn. Hon har bland annat belönats med Academie des beaux arts pris 1999. Hennes verk har inte tidigare spelats i Sverige. Hennes opera Förvandlingar i helvetet är skriven 1981 med text av Jean-Pierre Vaguer.

Två kvinnor, en ateist och en mördare, är på väg till helvetet. På vägen dit passerar de en djävul som drabbats av livsleda och en ängel som förirrat sig långt bort från sin himmel. Kvinnorna har olika förväntningar på livet efter detta och har inte helt lätt att acklimatisera sig. Men när de till slut möts tar allt en ny vändning.

Kostym och scenografi inspirerad av Hieronymus Boschs medeltida målningar skapar en skruvad nutid signerad Bente Rolandsdotter, aktuell med bl a Orfeo et Euridice på Norrlandsoperan. Föreställningens regissör är Ditte Hammar, aktuell med den hyllade filmen Birgit Nilsson – stämband av stål.

Musik: Isabelle Aboulker
Libretto: Jean-Pierre Vaguer
Originaltitel: Les Surprises de l’Enfer

Konstnärligt team
Regi & svensk översättning: Ditte Hammar
Scenografi & kostymdesign: Bente Rolandsdotter
Musikalisk ledning: Martin Hellström

I rollerna
Mördaren: Hanna Fritzson
Ateisten: Linnea Andreassen
Méphisto: Tor Lind
Séraphine: Teresia Bokor

Orkester
Kapellmästare: Martin Hellström
Flöjt: Johanna Zetterqvist
Klarinett: Ola Denward
Trombon: Gunnar Eneroth
Slagverk: Lars Ljungberg

Produktion
Producenter: Carolina Lindau, Håkan Ekman, Stefan Hansen
Bearbetning av notmaterial: Hanna Fritzson & Martin Hellström
Marknadsförare: Hanna Nilsson
Kostymateljé: Malmö Opera
Scenografiverkstad: Malmö Dekorfabrik
Scenmästare, Malmö: Oliver Rangståhl & Magnus Hultman
Teknik, Malmö: Malmö Opera & Sommarscen Malmö
Scenmästare, Stockholm: Jesper Landegren
Ljudtekniker, Stockholm: Hella Collett

Föreställningarna spelades utomhus och gavs på svenska. Förvandlingar i helvetet producerades i samarbete med Operaverkstan vid Malmö Opera.

Övriga samarbetspartner
Sommarscen Malmö
Malmö Museer & Malmöhus slott
Scenkonstkompaniet Kamraterna
Marabouparken konsthall

 

»Det är sådana här föreställningar som förhoppningsvis kan sprida operans speciella magi utanför de gängse kretsarna.« Skånska Dagbladet

»Förtjusande queeropera om att våga vara sig själv« SvD

»…Rolandsdotters val av en enkel gunga som scenbild, en gestaltning av vågspelet mellan himmel och helvete, är kongenialt utan att vara uppseendeväckande.« Expressen

»Förvecklingarna och skrattspegeln, de roligt iscensatta överraskningarna, ger Ditte Hammars iscensättning en speciell lättsam charm…« Sydsvenskan

»Orkestern är medryckande och får fram stora variationer i sin speciella kombination.« Skånska Dagbladet

»…det lilla operakapellet under Martin Hellströms ledning eldar på ordentligt.« Sydsvenskan

»En charmig opera i fickformat, med rolig och intressant intrig som faktiskt snuddar vid de stora problemen och okomplicerad men välskriven musik med spännvidd från kabaré till jazz och fransk chanson med stänk av romantisk opera.

Tor Lind gör en sympatisk djävul med uttrycksfullt kroppsspråk, intensiv till tusen och mycket välsjungen med kraftig klingande baryton. Hanna Fritzon lånar sin tydliga sopran till en ambivalent mördare med både skuld och självkänsla, Linnéa Andreassen sjunger sin knarkande ateist med plastisk mezzo, stor energi och kraftigt utspel och Teresia Bokors Séraphine är ljuvt romantisk med en sopran som utan problem klarar koloraturhöjderna.« Skånska Dagbladet

»Men det finns också något som utmärker sig i föreställningen som inte brukar stå i centrum när det gäller opera – språket. Regissören Ditte Hammar har översatt och bearbetat. Hon har gjort det stilfullt och anpassat texten till här och nu utan att den verkar tillgjord.« Expressen