Hela historien

Illustration: Elin Eplet Sandström

Den Andra Operan genomförde i augusti 2021 för första gången det nordiska operainitiativet Hela historien – ett branschseminarium och en offentlig konsert med syfte att sätta ljuset på operor komponerade av kvinnor ur historien.

Hela historien riktar sig både till bransch och publik, här möts forskning och musikaliskt utförande under samma tak. Bakom initiativet står Den Andra Operan tillsammans med Vadstena-Akademien, Confidencen, Damkapellet och Åbo Akademi. Vi är otroligt glada och stolta över både resultat och mottagande och ser fram emot nästa steg med Hela historien.

”Den Andra Operans manifestationer på Confidencen i höst måste ses som en av de viktigaste operahändelserna”, Tidskriften Opera

Till Hela historien 2021

Läs programmet som pdf

Läs Magdalena Fronczaks artikel “Börja med bruden”

Hela historien 2021

Nu finns finns Hela historien, konsert och seminarier, tillgängliga att se i efterhand. Se nedan. Filmerna är framtagna tillsammans med Take5 Music Production.

Konsert

I konserten hörde vi valda stycken ur 300 år av operor med verk som exempelvis La Liberazione di Ruggiero av Caccini, den äldsta bevarade operan tonsatt av en kvinna, Mazeppa, vilken bygger på Lord Byrons poem om kosacken Ivan Mazepa samt Viardots Le dernier sorcier, som länge förmodades vara förlorad för evigt men som återfanns för bara några år sedan. Konserten leddes av Mariangiola Martello och Anna Christensson.

Se repertoar och samtliga medverkande här.


Hela historiens verk – Akt 1: 1625–1776

Hela historiens verk – Akt 2: 1792–1909

Seminarium

Ett seminarium om operor komponerade av kvinnor mellan åren 1625–1909. Under två dagar fylldes Confidencen av föreläsningar med svenska och nordiska experter samt panelsamtal med institutioner, grupper och personer som redan visat vägen för att öka jämställdheten i branschen, nationellt och internationellt. Målet var att erbjuda ett brett och väl underbyggt kunskapslyft rörande verk och upphovskvinnor.

Läs mer om seminariet och de medverkande här.


Förtrollade blommor, varulvar och vrakplundrare. Kvinnliga operatonsättare och deras verk under 300 år.

Ditte Hammar, operaregissör, kulturjournalist och en av Den Andra Operans konstnärliga ledare ger en historisk överblick av operor komponerade av kvinnor under åren 1600–1900.

Kvinnor i arkiven
Historikern Mia Skott är specialiserad på kvinnor inom konstnärliga yrken under svenskt 1700-tal och är en av författarna till boken Arkivism (Volante, 2021). Varför försvinner kvinnorna ur historieskrivningen? Och hur uppdaterar man historien med hjälp av arkivforskning?

Från arkivet till scenen – fokus på noter
Operabyråns Christina Larsson Malmberg, musikologen Holger Schmitt- Hallenberg och notbibliotekarien Lena Haag från Musikaliska delar med sig av sin kunskap om repertoarforskning kring operor komponerade av kvinnor.

Samtal: Om musiken
Mariangiola Martello och Anna Christensen samtalar med Nils Spangenberg om musikurvalet till konserten Hela historiens verk.

Kvinnliga komponister i Norden med fokus på opera och annan scenisk musik
Camilla Hambro, musikforskare vid Åbo Akademi, om det musikaliska och sociokulturella arvet efter ett axplock av kvinnliga nordiska kompositörer: Helena Munktell, Elfrida Andrée, Ingeborg Bronsart von Schellendorf, Hilda Sehested, Olga Bjelke-Andersen och Ida Moberg.

Historisk djupdykning: Thomas Jul Kirkegaard-Larsen om Tekla Griebels tre operor
Thomas Jul Kirkegaard-Larsen, doktor i musikvetenskap och verksam vid Nationalmuseet och Musikmuseet i Köpenhamn, om Tekla Griebel Wandalls (1866-1940) tre operor Don Juan de Maraña, Skjøn Karen och Kong Hroars Skjalde.

Historisk djupdykning: Camille Zamora om Le dernier sorcier
Sopranen Camille Zamora var med och återupptäckte Pauline Viardots opera Le dernier sorcier och initierade en komplett inspelning av verket.

Utblick: Finland
Wilhelm Kvist, kritiker på finska Hufvudstadsbladet, ger en överblick över kvinnliga tonsättare på de finländska operascenerna. Hur har resonemanget kring jämställdhet låtit tidigare och var står vi i dag?

Samtal: Tio år efter Skippa helskägg – vart är vi på väg?
Summering och modererat samtal. Hur får vi upp fler operor komponerade av kvinnor på våra nordiska operascener?

Se mer filmer från Den Andra Operans verksamhet här.

Stefan Johanssons operastipendium

Efter Hela historien, samt framförandet av Vilhelmina av Bayreuths Argenore i september, blev Den Andra Operan stolta mottagare av Stefan Johanssons nyinstiftade operastipendium. Stipendiet på 100 000 kr utdelades med motiveringen att Den Andra Operan sedan starten 2016 “oförtrutet fortsätter utforskandet av orättvist okända traditioner av operaskapande”. Stipendiets instiftare Stefan Johansson har bland annat varit verksam som chefsdramaturg på Kungliga Operan, regissör och dramaturg på Malmö Opera samt teaterchef på Radioteatern samt som teater- och operakritiker.


Kontakt

Frågor tas emot av projektledare Annica Sand på annica.sand@houseofnewideas.com

För pressförfrågningar och information, klicka här.


I samarbete med

 

Med stöd av